Du har sikkert hørt begreber som 10 speed og 11 speed kompatibel når snakken går på cykler og udstyr.
Der eksisterer flere forhold, du skal tage højde for, hvis du overvejer at skifte eller købe anden kassette/body, til enten racercykel eller MTB.
Kassette, eller body som den også kaldes, er tandhjulssamlingen, der er monteret på cyklens bag nav ved bagskifteren. Hvad angår kassetter, er der forskel på Campagnolo, også forkortet Campa, og Shimano/Sram kassetter. Shimano og Sram passer sammen, hvor Campa ikke er kompatibelt med andre. Kassettehylster er der, hvor du påsætter kassetten. Denne bliver synlig ved afmontering af kassetten.
For at du får den rigtige kassette, er det vigtigt du køber efter de antal gear, din racercykel eller MTB har. Her tales der om ”speed”, hvor din racer typisk har mellem 9 og 11 speed, dvs. hvor mange antal tandhjul der er bagtil på kassetten, hvor 10 speed har 10 tandhjul osv.
10 speed er efterhånden ved at udgå omkring racercykler, hvor 11 speed er standarden nu. 12 speed rygtes at være på vej, hvorfor antal tandhjul er afgørende for, om du får en kassette, der passer med din geargruppe.
Har du i dag en 10 speed geargruppe, men ønsker muligheden for 2 gear mere, er det ikke nok blot at skifte kassetten. Skiftegreb, bagskifter og kæde skal også passe til 11 speed, før det kan lade sig gøre.
For skift fra 10 speed til 11, skal kassette, skiftegreb/gearvælger, kæde, bagskifter og kassettehylster også skiftes. Vær opmærksom på, om dit hjulsæt ligeledes er kompatibelt med 11 speed.
Skift af kassette er relativt nemt, hvis du har korrekt værktøj. Afmontering af kassette kan også anbefales, hvis du vil gøre kassetten helt ren. Du skal bruge følgende værktøj, for at skifte eller rengøre din kassette:
Følgende video viser, hvordan kassette, body eller freehub skiftes.
https://www.youtube.com/watch?v=SZZdB_P3mmc
Ved gearing på kassetten møder du oftest tal som 11-25, 12-28 osv. Tallene skal forstås som at 11-25 har 11 tænder på det mindste tandhjul (højeste gearing) og 28 på det største tandhjul (laveste gearing). Standard racercykler kan tage kassetter op til 28T og racercykel gearing ligger oftest mellem 23 og 28 tænder, alt efter hvor let du vil kunne køre i det laveste gear. Husk derfor, at det største tandhjul er ens med laveste gear, og ikke omvendt som man skulle tro.
Ved MTB ligger kassette størrelsen typisk mellem 32-36T da de fleste mountainbikes kan tage disse.
De fleste kassetter på markedet er produceret i forskellige materialer, som f.eks. aluminium, stål og titanium, for at give den bedste kombination af holdbarhed og lav vægt. De dyre kassetter vejer oftest mindre end de billige, men prisforskellen skal du have med i dine overvejelser, da f.eks. Shimano Dura Ace kassette står til omkring 1300,- og Shimano Ultegra står til omkring 400,-.
For at kassetten holder længst muligt, er det vigtigt at rengøre både kassette og kæde jævnligt, for MTB efter hver tur, hvor du på racercykel, under tørre forhold, kan nøjes med hver 4-5. tur.
Tidligere råd har anbefalet at skifte kassette, sammen med kædeskift. Dette behøves ikke i alle tilfælde, såfrem kæden skiftes i tide, og derfor anbefales en kædemåler som fast del af dit cykelværksted.
Ønskes lav vægt på kassetten, er det Sram Red og Dura Ace kassetter du skal gå efter, men du betaler meget, for mindre vægt.